A férjem az építőiparban dolgozik, már több mint 30 éve. Bizony ez nem kevés idő, így látott már mindent, amit csak látni lehet a hosszú évtizedek alatt. Anno még festőként kezdte. Akkoriban nem volt olyan, hogy el kellett végezni hozzá valamilyen tanfolyamot, hogy az embernek legyen papírja róla. Egyszerűen az ember beállt valaki mellé és elkezdte legalulról. Először, mint kis kezdő és aztán szépen lassan lépegetett föl azon a bizonyos ranglétrán.
30 év alatt a férjem eljutott a ranglétrának a csúcsára, már ha van ilyen. Gyakorlatilag mindent kitanult, amit csak ki lehetett tanulni. Persze ez egy ilyen szakma, hogy nem lehet csak úgy könyvekből vagy jegyzetekből megtanulni, hanem csinálni kell, ott kell állni a mesterember mellett és aktívan csinálni kell azt, amit ő is csinál. Az életben ez rengeteg területre igaz ebben a formában, de az építőipar tipikusan az a terület, ahol mindenképpen csinálni kell, mert máskülönben nem lehet elsajátítani az ismereteket és a gyakorlatot.
A férjemet egyébként amúgy is nagyon érdekelte minden, amit megtanulhatott és talán pont ezért ment neki annyira könnyen. Valahogy nagyon jól megértette magát a munkatársaival, többnyire jól kijött mindenkivel, így pedig nagyon könnyen el lehet sajátítani mindent.
Mára gyakorlatilag egy komplett házat is fel tud építeni, persze segítséggel. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy már az alapozástól kezdve a tető felhúzásáig már mindent tud irányítani. Van gyakorlata és tapasztalata az alapozásban, a kőműves részében, az ács munkák során és persze a festésben is, hiszen ez az, amivel anno belecsöppent ebbe a világba.
Hálistennek sosem voltak anyagi gondjai és sosem volt problémája abból, hogy ne lenne munkája. Az évtizedek alatt kialakított egy olyan kapcsolatrendszert, hogy mindig hívták és mindig voltak megbízásai. Sőt, volt olyan időszak is, hogy sorra mondta vissza a munkákat vagy előre fél évre már nem tudott munkát vállalni, mert tele volt a naptárja.
Persze mindent ő sem csinálhat, így például az elkészült épületekhez szükséges energetikai tanúsítvány kiállításában egy másik cég segítségét szokta kérni, ez pedig az e-tanusitas.eu.
Miért is fontos, hogy legyen egy háznak vagy lakásnak energetikai tanúsítványa?
Az energetikai tanúsítvány megmutatja, hogy egy adott lakás vagy ház fenntartása mennyi energiát vesz igénybe vagyis, hogy energetikai szempontból mennyire felel meg a mai kor előírásainak. Régen nem igazán létezett ez a fogalom és ez a típusú tanúsítvány, de manapság ez már nagyon fontos és alapvető az új építésű lakások és házak esetében.
Az energetikai tanúsítvány kiállításához olyan részeket kell megvizsgálni, mint a fűtésrendszer, az ablakok és ajtók állapota, milyen az épület hőszigetelése vagy például, hogy a vizet hogyan és milyen formában melegítik fel.
A tanúsítványokat AA++ és JJ között állítják ki, ami azt jelenti, hogy az AA++ az elérhető legjobb kategória, míg a JJ a lehető legrosszabb. Logikusan minél jobb besorolást kap egy lakás vagy épület annál kevesebbe kerül a fenntartása vagyis annál kevesebbet kell költeni az áramra, fűtésre és egyéb költségekre. Ebből következik, hogy a jobb tanúsítványt elérő lakásokat és házakat magasabb áron lehet leadni, mint a rossz kategóriába soroltakat, ezért mindenkinek az az érdeke, hogy az ingatlan a lehető legjobb besorolást kapja.
Az E.E.G. Tanúsító Kft által kiállított tanúsítványok akár 10 évig is érvényesek. Persze ehhez az is hozzátartozik, hogy amikor valaki nagyobb változtatásokat végez az ingatlanban, például új fűtésrendszer vagy egy komplett új hőszigetelés beszerelése, akkor már új tanúsítványt kell kiállítani, hiszen nagyban megváltozhat az ingatlan.
Hogyan lehet szert tenni a cég energetikai tanúsítványára?
Első lépésként fel kell vennünk a kapcsolatot a céggel. Ezt megtehetjük az oldalon található telefonszámon vagy a szintén a weboldalon található űrlap kitöltésével. Itt meg kell adnunk a nevünket, a telefonszámunkat, az email címünket, az ingatlan címét. Ezután ki kell választani, hogy melyik szolgáltatást szeretnénk igénybe venni, majd pedig egy rövid üzenetet is hagyhatunk a cégnek, amelyben bármilyen egyéb megjegyzést írhatunk, nyilván a témával relevánsat. Végezetül pedig a megrendelés gombra kell rákattintani.
Amennyiben valaki telefonon szeretné elérni a céget, azt hétköznapokon reggel 8 és est 8 óra között teheti meg, tehát szinte a teljes nap folyamás rendelkezésre állnak.
Az előzetes egyeztetést a helyszíni felmérés követi. A céggel való egyeztetés után, átküldik a szükséges adatokat az egyik mérnök kollégájuknak, aki személyesen végzi a helyszini felmérést. Természetesen nekünk kell vele telefonon egyeztetnünk az időpontról és arról, hogy mikor és hogyan lenne megfelelő a kiszállás az ingatlanhoz.
A minél gyorsabb helyszíni kiszállás érdekében az ország egész területén megtalálhatóak azok a szakemberek, akikkel kapcsolatban állnak, így a gyakorlatban nem egy mérnökre kell várnia mindenkinek.
Úgynevezett kiszállási díjat csak akkor számolnak fel, ha az adott település nagyon nehezen megközelíthető vagy jelentős távolsára található onnan, ahonnan a mérnöknek ki kell szállnia. Persze itt sem egy hatalmas összegre kell gondolni, hanem csupán maximum egy pár ezer forintos költségre, amit nem meglepetésszerűen számolnak fel, hanem előre egyeztetik a megrendelővel.
Mi történik a felmérés során?
Ez általában attól is függ, hogy mit kell csinálni, lakásról vagy házról van szó, milyen állapotban van stb. Azonban nagy általánosságban a mérnökök ellenőrzik az ingatlan lehűlő felületeit, az ablakok és ajtók minőségét, a fűtési rendszer állapotát és azt is, hogy hogyan melegítik fel a vizet. A minél gördülékenyebb felméréshez már előre érdemes előkészítenünk az ingatlan összes papírját és adatát, mint például az helyrajzi számot, az ingatlan tervdokumentációját, alaprajzát, műszaki leírást stb.
A helyszíni felmérés után történik magának a tanúsítványnak az elkészítése. A mérnök a helyszíni kiszállás során összegyűjtött adatokat beküldi az irodába, ahol a kollégák elkezdik a tanúsítvány kiállítását. Magyarországon, a jelenleg hatályban lévő szabályozások révén 12 kategóriába lehet sorolni az épületeket. Azonban, ma már nem építenek CC kategóriánál rosszabb tanúsítványú épületeket, tehát ez a minimális besorolás egy teljesen új épület esetében.
Az elkészült dokumentumot akár emailben, akár a GLS futászolgálat segítségével tudják eljuttatni a megrendelőhöz, a felmérést követő 24 órán belül. Azonban az is előfordulhat, hogy valakinek sürgősen, azonnal szüksége van a dokumentumra. Ebben az esetben akár már 12 órán belül is el tudják küldeni SMS-ben az úgynevezett HET- számot, amivel már el tud kezdeni dolgozni az ügyvéd adásvételi szerződés esetén.
Gyakorlatilag ennyi maga a folyamat, aminek a végén kész is van az energetikai tanúsítvány. Természetesen számlát is kapunk a szolgáltatásról, ami azért is fontos, mert azt el lehet számolni az SZJA elszámolásnál. A cég egy példányban készíti el a tanúsítványt, amit a birtokosnak meg kell őriznie, hiszen az ingatlan eladásakor ezt át kell adni a vevőnek, amit rögzítenek a szerződésben is.
Ha esetleg valaki elveszítené a tanúsítványt vagy bármi probléma történne vele, akkor sincs semmi baj, hiszen digitális formában 10 évig megőrzik, így bármikor tudnak segíteni, ha szükségünk lenne rá.
Már hosszú évek óta velük dolgozik a férjem, még sosem volt rájuk panasz és valóban gyorsan dolgoznak, így ezért is szoktuk ajánlani másoknak is.